TOP 09 a nenaplněná očekávání?

V dalším článku našeho seriálu se podíváme na volební program TOP 09 z minulých voleb do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Myslíme si, že je důležité připomínat dřívější sliby a porovnat je s aktuálním stavem.

TOP 09 se tehdy v programu zavázala, že nechce daně zvyšovat, proto musela velmi rozhodně snižovat rozpočtové výdaje. V daňovém systému se soustředí na maximální zjednodušení a zpřehlednění procesu výběru daní. Slíbila, že předloží nový zákon o daních z příjmů, jehož obsahem bude: sjednocení základu daně pro všechny přímé odvody (daň z příjmů a všechna povinná pojištění); vymýcení řady zbytečných a systém zatěžujících výjimek; zrušení transakčních daní (daň dědická, darovací a daň z převodu nemovitosti), přičemž tyto majetkové operace budou zdaněny běžnou daní z příjmu. V rámci rodinných vazeb (I. a II. skupina) budou občané od daně zcela osvobozeni.

Pod hlavičkou TOP 09 kandidovali také členové politických hnutí „STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ" a Starostové pro Liberecký kraj. Jejich cílem byla dlouhodobá stabilní dohoda, která formou zákona stanoví příjmy obcí tak, aby se snížil diskriminační rozdíl příjmů na obyvatele mezi „nejchudší“ a „nejbohatší“ obcí. Rozdíl tehdy byl zhruba 4,5násobek příjmů na obyvatele, cílový stav má být v intervalu 2,5–3násobku. Menší rozdíl se povedl prosadit a menším obcím teď směřuje v rámci rozpočtového určení daní více financí.

V oblasti veřejných zakázek prosazovali, aby se uchazeč o veřejnou zakázku ani zadavatel v případě veřejných zakázek nemohli moci odvolávat na obchodní tajemství. Zároveň TOP 09 pokládala za nejvhodnější nástroj realizace veřejných zakázek všude, kde to lze, elektronické aukce. Pro veřejný sektor nemělo být již nadále přípustné uzavřít smlouvu s právnickou osobou s neprůhlednou vlastnickou strukturou.

Neustále odkládaný zákon (účinnost zákona je neustále odkládána již od roku 2002) o státní službě měl být nahrazen novým zákonem, jehož prvotním cílem bude efektivita státní správy. Za neexistenci zákona o státní službě jsme často kritizováni ze strany Evropské komise.

TOP 09 také prosazovala, aby se na vrcholné pozice ve státní správě a ve státem ovládaných firmách ve všech případech bez výjimky pořádala otevřená výběrová řízení. Totéž (pořádání otevřených výběrových řízení) mělo platit pro členy dozorčích rad nominovaných státem. V tomto případě se nepodařil program naplnit, viz případ exposlanců jmenovaných na vysoké pozice ve státem ovládaných firmách.

Dalším cílem bylo navržení zpřísnění pravidel pro výkon činnosti soukromých exekutorů a rozhodců. TOP 09 se rovněž zavázala, že nevstoupí do vlády, která nebude kultivovat podnikatelské prostředí, zejména nezvyšováním přímých odvodů, odstraňováním administrativní zátěže a nezvyšováním regulačních bariér.

Strana TOP 09 chtěla, aby tehdejší strukturální deficit veřejných rozpočtů byl v dohledném čase zlikvidován, respektive, aby již při návratu ke 2% růstu české ekonomiky bylo možné sestavit vyrovnaný rozpočet. Česká ekonomika však nedosahovala takových výsledků a deficit se nepodařilo zredukovat.

Značně kontroverzním bodem v programu TOP 09 z roku 2010 je výplata podpor v nezaměstnanosti, která by měla být rovněž vázána na povinnost účastnit se aktivně rekvalifikačních programů, popřípadě odpracovat 20 hodin týdně veřejně prospěšných prací. V opačném případě by výše podpory spadla pouze na výši existenčního minima. Zákon, který obsahoval povinnost veřejně prospěšných prací byl schválen, ale následně zrušen Ústavním soudem.

Samozřejmě program obsahoval i další body. Dá se říci, že TOP 09 měla značné ambice na reformu mnoha oblastí, ve vládě následně obsadila taktéž důležitá ministerstva a opravdu mnoho reforem provedla. Například změna rozpočtového určení daní obcím je krok kupředu. Zároveň je nutné připomenout, že mnoho protikorupčních zákonů spadlo pod stůl s koncem vlády a z protikorupčních opatření tak bylo prosazeno například jen omezení anonymních akcií a opravdu velké protikorupční reformy se nepovedlo dovést do úspěšného konce. Také se musí vzít v úvahu, že TOP 09 byla členem koalice a muselo tak dojít ke kompromisu a uspokojit potřeby všech členů koalice. 

David Kaňok, KohoVolit.eu.

V minulém článku jsme stručně shrnuli volební program KSČM pro letošní volby.

Nevíte koho volit? Zjistěte, který poslanec vás nejlépe zastupoval v minulé Sněmovně pomocí naší Volební kalkulačky:

Fungující Volební kalkulačku si můžete snadno vložit do svého webu nebo do blogového článku, podobně jako zde. Je to stejně jednoduché, jako vložit video z YouTube. Stačí do html editoru (tlačítko "HTML" v editoru blogu) zkopírovat tento kód:

Více o volebních kalkulačkách u nás i ve světě si můžete přečíst na Wikipedii.

Pokud se vám tento článek líbí, podpořte občanské sdružení KohoVolit.eu pomocí DMS na číslo 87777 s textem: DMS KOHOVOLIT (cena 30Kč, z toho 27Kč pro KohoVolit.eu), DMS ROK KOHOVOLIT (cena 30Kč, z toho 27Kč, odchází automaticky každý měsíc po 1 rok) O našich dalších stejně zajímavých článcích se můžete dozvědět, když nás zalajkujete na Facebooku:


 

Přidat příspěvek by KohoVolit.eu.

Autor: D K | čtvrtek 12.9.2013 17:21 | karma článku: 11,99 | přečteno: 887x