D K

Co vše spadne pod stůl aneb 9 argumentů proti předčasným volbám

8. 07. 2013 16:11:11
Jaký osud čeká dosud neschválené zákony v případě konání předčasných voleb? Mnoho důležitých protikorupčních zákonů spadne pod stůl. Například nejkrásnější zákon - volně přístupný registr všech smluv uzavřených státem, samosprávami či státními firmami.

Současnou politickou krizi lze řešit mnoha způsoby. Řada politiků si přeje předčasné volby, ideálně co nejdříve. K rozpuštění Sněmovny a vyhlášení voleb je ale potřeba 120 hlasů, které zatím nejsou. Strany to odůvodňují různě, ať už politicky (volby nejsou třeba, protože máme „stojedničku,“ máme zodpovědnost k voličům, kteří nás v roce 2010 volili, Zeman by vyhrál...) nebo ekonomicky (volby budou nákladné, stranám by se vyplácely miliardové příspěvky za hlasy, nestihne se připravit rozpočet...).

Občas se někdo ozve, že v případě předčasných voleb by „pod stůl“ spadly jakési zákony. Tento argument dostává poměrně málo prostoru (a když už, tak se opozice raduje, že koalice už nic neschválí). Ve skutečnosti ale jde o jeden z nejdůležitějších argumentů proti předčasným volbám, ať už sympatizujete s kteroukoliv stranou. Předčasné volby by totiž mohly ohrozit naději na transparentnost státní správy či ohrozit slušně „rozjeté“ státní zástupce a policii.

Co se stane?

Jednací řád Poslanecké Sněmovny, § 121, odst. 1: V novém volebním období Sněmovny nelze projednat návrhy, které nebyly projednány a rozhodnuty v minulém volebním období (...)

Jinak řečeno, všechny zákony, které nebyly schváleny či zamítnuty do konce volebního období, už po volbách projednat nelze – zkrátka „spadnou pod stůl“. To není nic nového, jak spočítal Kamil Gregor, v každém volebním období takový osud postihne asi 50 zákonů, v roce 2010 jich bylo (vzhledem k vládní krizi a zablokované Sněmovně) 148. Pokud by se teď konaly předčasné volby, takovýto osud by postihl rekordních 203 zákonů. A mezi nimi i několik naprosto zásadních:

O které zákony bychom přišli?

- Zákon o registru smluv

Přezdívaný „nejkrásnější zákon“ – nařizuje, aby všechny smlouvy uzavírané státem, samosprávami či státními firmami byly zveřejňované na internetu. Veřejnost by okamžitě viděla, za co utrácí ministerstvo, kdo vyhrává zakázky v jejich obci nebo kolik vlastně stála ta nová cyklostezka (a proč ji EU nechce proplatit). Na Slovensku podobný systém ušetřil miliardy. Tento zákon už půl roku leží ve výborech, kde jeho projednání blokují především ODS a ČSSD. Více informací zde: nejkrasnejsizakon.cz

- Zákon o státním zastupitelství

Státní zástupci se emancipovali, začali vyšetřovat korupci a nebojí se jít i proti vysoké politice. Jakýmsi symbolickým završením měl být nový zákon, který by zajistil nezávislost Nejvyššího státního zástupce na vládě (nyní jej může vláda vyměnit kdykoliv, prakticky bez udání důvodu), měl by vzniknout nový protikorupční útvar, státní zástupci už by nebyli tolik svázaní příkazy a kontrolou nadřízených. Zákon vznikal několik let a v případě předčasných voleb by jeho přijetí bylo ohroženo.

- Zákon o financování politických stran

Transparentní účet pro všechny finance strany, podstatně podrobnější výroční zprávy a jejich zveřejňování na internetu, rotace auditorů, omezení výše daru, soudní kontrola... To všechno obsahuje návrh zákona o financování stran, který leží ve Sněmovně. Na jeho vzniku se podílí i členové projektu Rekonstrukce státu a česká politika jej zoufale potřebuje. Současná verze není dokonalá (o účinnosti navrhovaných kontrolních mechanismů lze pochybovat), ale stále jde o výrazný krok vpřed.

(Je zajímavé, že by se tak stalo již po druhé – v roce 2010 potkal stejný osud návrh Strany Zelených.)

- Doprovodné zákony k novému občanskému zákoníku

Nový občanský zákoník byl přijat už v březnu loňského roku. Stále se ale čeká na doprovodnou a „prováděcí“ legislativu, která např. přizpůsobí terminologii ve stovkách dalších zákonů (je potřeba ve všech zákonech nahradit slova „fyzická osoba“ slovem „člověk“, „podnik“ „závodem“ atd. atd.). Kromě toho je potřeba zcela předělat zákony o řízení před soudy, přijmout novou úpravu pro katastr nemovitostí, matriky, obchodní rejstřík, veřejně prospěšné spolky... Všechny tyto zákony stále leží ve Sněmovně. Zákonodárce prakticky nemá na vybranou, protože nepřijetí těchto zákonů (ale i třeba jejich rychlé přijetí těsně na konci roku) by vyvolalo obrovský právní zmatek. Druhou možností je odklad nového občanského zákoníku, což by ale přineslo zmatek (a blamáž) možná ještě větší.

- Novela jednacího řádu Poslanecké sněmovny

Novela, která ruší přílepky, anonymní pozměňováky, porcování medvěda a tajná jednání výborů a komisí. Co dodat...

- Posílení pravomocí NKÚ

Minule neprošlo Senátem, ale je pravděpodobné, že na druhý pokus by to mohlo vyjít díky zvýšenému zájmu veřejnosti (podobně jako prošlo omezení imunity). NKÚ by konečně mohl kontrolovat i samosprávy a podniky vlastněné státem či obcemi. (Současné podoba zákona není dokonalá, protože se nedotkne ČEZu, což je výsledek politického kompromisu – podle kuloárních informací by jinak zákon absolutně neměl šanci projít. I tak jde ale o důležitý a potřebný zákon.)

- Zavření poslanci bez platu, odsouzení bez mandátu

Ve Sněmovně leží několik novel, které jednak zbavují pravomocně odsouzené poslance mandátu, ale také zbavují platu a dalších požitků ty poslance, kteří jsou ve vězení či v ochranném léčení. Zatímco zbavení platu zřejmě projde (Sněmovna jej už schválila a teď se čeká jen na Senát), zbavování mandátu by zřejmě spadlo pod stůl.

- Zákon o rozpočtové odpovědnosti

Ústavní zákon, který by měl zabránit vládě v nadměrném zadlužování ČR (a vytvořit k tomu nový úřad, tzv. Národní rozpočtovou radu) je předmětem dlouhých hádek mezi koalicí a opozicí. Naděje na schválení tohoto zákona je sice malá, ale nikoliv nulová (jednání stále probíhají). Rozpuštěním Sněmovny však můžeme na tento nástroj zapomenout.

- Tzv. e-sbírka zákonů

Víte, že všechny kraje a obce mají dodnes povinnost nakupovat papírové vydání Sbírky zákonů a umožnit občanům do ní nahlížet? Velice jednoduchý zákon je měl této povinnosti zbavit, s tím, že napříště už by stačila pouze elektronická verze, přístupná na Internetu.

Kromě toho je ohroženo několik desítek zákonů více či méně významných. Např. zákon o NP Šumava, přísnější pravidla pro hospodaření s majetkem obcí a krajů, povinné značení lihu, zákon o celostátním referendu atd. atd.

Politické strany mění názor každým dnem (či každou hodinou), zatím to ale vypadá, že opozice (ať už je to v tuto chvíli kdokoliv) se pokusí vyvolat hlasování o rozpuštění Sněmovny v polovině července. Ať už se strany rozhodnou jakkoliv, měly by vzít v úvahu i to, že bychom tak zřejmě definitivně přišli o řadu dobrých zákonů, které tato země nutně potřebuje. Teoreticky samozřejmě může nová vláda a nová Sněmovna tyto zákony převzít a předložit je znovu. Prakticky se to ale neděje. V české politice je tradicí, že nová vláda chce vypracovat vlastní, lepší návrhy... A prací na nich obvykle stráví celé volební období. A ani potom nemáme záruku, že nové zákony budou alespoň stejně kvalitní jako tyto.

Martin Archalous (autor je studentem Právnické fakulty UK a spolupracovníkem projektu Rekonstrukce státu) a Kamil Gregor.

KohoVolit.eu je podpořeno fondem Otakara Motejla a je mediálním partnerem The Student Times.

Libí se Vám naše články? Můžete je pravidelně dostávat na Facebooku.

Podpořte KohoVolit.eu pomocí DMS na číslo 87777 s textem:

DMS KOHOVOLIT (cena 30Kč, z toho 27Kč pro KohoVolit.eu)
DMS ROK KOHOVOLIT (viz předchozí, automaticky každý měsíc po 1 rok)

Pozor, právě probíhá Rekonstrukce státu!

O co jde? Rekonstrukce státu je protikorupční projekt zástupců odborníků, politiků a byznysu. Jeho cílem se prosadit devět protikorupčních zákonů, které udělají z kleptokracie demokracii. Více se dozvíte zde.

Dále čtěte:

Jak reaguje na dotazy občanů poslanec za ČSSD Lubomír Zaorálek?

Extremistou snadno a rychle aneb jak ministerstvo občas chybuje

Jak reaguje na dotazy občanů poslanec za TOP 09 Jaromír Drábek?

Autor: D K | karma: 10.24 | přečteno: 711 ×
Poslední články autora