D K

Jak si na svém ministerstvu vede Petr Fiala?

19. 03. 2013 18:11:11
V dnešním díle interpelací se zaměříme výlučně na rezort Ministerstva školství Petra Fialy. Na něj totiž padlo 13. prosince na 49. schůzi hned několik dotazů, které se týkají širokého spektra témat, o kterých se mluví oproti vysokoškolskému zákonu spíše sporadicky.

Nový televizní kanál pro děti pod ministerským dohledem

První interpelaci položila poslankyně KSČM Ivana Levá. Ta upozornila na nový projekt České televize, která se má založit nový televizní kanál ČT3 věnovaný zejména dětem a mladšímu televiznímu publiku. Poslankyně projekt chválí, nicméně upozorňuje na nutný podíl externích odborníků z řad psychologů, sociologů či pedagogů, kteří by se měli podílet na přípravě vzdělávacích programů.ministr Fiala, zdroj: idnes.cz

Ivana Levá vyjádřila obavy z velké finanční náročnosti nového programu, a proto se v interpelaci obrátila na ministra školství s otázkou, zda-li rezort počítá se spolufinancováním vysílání pro školy. Levá upozornila na hrozbu nákupu laciných zahraničních produktů, kterými by mohlo dojít ke snížení kvality programu.

Ministr Fiala přípravy nového programu potvrdil a zároveň přiznal, že se ministerstvo chystá spolupodílet na přípravách tvorby obsahu vysílání. Mezi Ministerstvem školství a Českou televizí podle Fialy proběhly prozatím zhruba čtyři schůzky, kde se měly strany vzájemně informovat o svých plánech souvisejících právě s dětským televizním programem. Fiala navíc prozradil, že nepředpokládá za problematické dosadit své zástupce do Rady pro vzdělávání, kulturu a vědu a jejich multimediální šíření, která se právě na tomto projektu podílí. Ministerstvo do prosincové schůze ještě nemělo k dispozici konkrétní podobu obsahu kanálu, a proto ještě nezná výši částky, kterou se bude na financování podílet.

Ministerstvo neočekává, že by podporovalo jen čistě vzdělávací programy: „Jde nám také o to, aby programy podporovaly všestranný osobnostní rozvoj dětí, samozřejmě jak vědomostní, tak také třeba pohybové a sportovní aktivity, komunikaci na alternativních technologických platformách a další věci, které jsou důležité a které mohou napomoci i některým problémům, které ve vzdělávání a výchově dětí dnes v naší společnosti máme.“

Fiala v závěru své řeči ještě doplnil, že si je vědom nezávislého postavení, které Česká televize jako veřejné médium má, a proto je pro Ministerstvo školství možné působit v tomto projektu pouze jako poradní, konzultační či iniciační roli – toho se ale bude snažit maximálně využít.

Sliby se mají plnit, ministerstvo reorganizovat

Další interpelaci, na kterou ministr Fiala odpovídal, se týkala slibu, který složil v srpnu minulého roku. Jednalo se o redukci agend na Ministerstvu školství, jež připomněla poslankyně ČSSD Vlasta Bohdalová. Fiala v úvodu zmínil, že na provozní složku ministerstva je z celkových 137 miliard korun použito 0,8 % hodnoty tohoto obnosu, a proto více než otázkou ekonomické úspornosti je potřeba se více zabývat efektivitou.

Reorganizace podle ministra probíhala od července do října a týkala se zejména redukce stupňů řízení. Snížen byl počet ředitelů, odstraněny dublované agendy a údajně i zkvalitněny služby pro veřejnost. V prvním čtvrtletí letošního roku mají změny na ministerstvu pokračovat auditem pracovních pozic, na základě kterého bude možné provádět další změny včetně další restrukturalizace resortních organizací v roce 2014, kdy by měl být sloučen například Národní institut pro další vzdělávání s Národním institutem dětí a mládeže.

Omezení automatického zařazování Romů do speciálních škol

Poslední interpelaci položila ministrovi poslankyně ODS Jana Černochová. Ta se na základě častých dotazů od občanů dotazovala na plánované rušení praktických škol. Mělo by se tak dít na základě přijatého vládního dokumentu Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v letech 2011 až 2015, konkrétně v bodě týkajícího se Transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením. Ten podle Černochové „deklaruje záměr rušit praktické školy v důsledku odbourání paralelního systému základních škol.“ Poslankyně vyjádřila pochopení se snahou řešit automatické alokování romských dětí do speciálních škol, zároveň ale vyjadřuje obavu ztížení podmínek jiným, kterých by se rušení praktických škol týkalo.

Ministr Fiala zvěsti o rušení praktických škol vyvrátil, místo toho se má ministerstvo orientovat na řešení způsobu, jakým jsou děti do škol zařazovány. Ministerstvo se nyní snaží vyřešit problém, na základě kterého „Evropský soud pro lidská práva před pěti lety rozhodl, že systém zařazování žáků mimo hlavní vzdělávací proud v České republice, ačkoli používá etnicky neutrální stanoviska, způsobuje diskriminaci Romů v přístupu ke vzdělávání, čímž odporuje evropské Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod.“

Na základě tohoto rozhodnutí má ministerstvo připraveno několik nových opatření. Snahou ministra je odstranění či vypuštění 25 % tolerance žáků se zdravotním znevýhodněním ve třídách pro žáky se zdravotním postižením, vypuštění tzv. diagnostického pobytu z vyhlášky, změny diagnostických nástrojů a mechanismů, posílení poradenských zařízení a zřízení každoročního šetření, které by mělo nově evidovat počet romských žáků ve vzdělávacích programech.

Andrea Kubíková, KohoVolit.eu. Podpořeno fondem Otakara Motejla.

Libí se Vám naše články? Můžete je pravidelně dostávat na Facebooku.

Pozor, právě probíhá Rekonstrukce státu!

O co jde? Rekonstrukce státu je protikorupční projekt zástupců odborníků, politiků a byznysu. Jeho cílem se prosadit devět protikorupčních zákonů, které udělají z kleptokracie demokracii. Více se dozvíte zde.

Dále čtěte:

Zrušení anonymních akcií je krok správným směrem

Vít Bárta potravinám moc nerozumí

Rekonstrukce státu - lék proti systémové korupci?

Autor: D K | karma: 8.07 | přečteno: 682 ×
Poslední články autora