Rekonstrukce státu - lék proti systémové korupci?

Dnes byl za bohaté účasti médií představen projekt Rekonstrukce státu. V čem se liší od ostatních slibných projektů, kterých již bylo za poslední léta bezpočet? V čem jsou jeho silné stránky?

Ve své tiskové zprávě se projekt Rekonstrukce státu představuje následovně:

"Unikátní protikorupční projekt politiků, byznysu a občanů je tu." "Politici zleva zprava, nevládní organizace, byznysmani a experti se spojili, aby změnili stav české společnosti"

Přes 40 odborníků na protikorupční legislativu vybralo 9 hlavních oblastí (RESTů) zlepšení. Jejich podrobný popis naleznete na rekonstrukcestatu.cz (REST). Pro každou oblast existuje odborná skupina, která se tématu komplexně věnuje a společně s některými poslanci nyní připravuje návrhy zákonů. Další poslanci a senátoři se nyní mohou k projektu připojit podpisem Prohlášení o podpoře Rekonstrukci státu, ve kterém dopředu deklarují, že návrhy podpoří při hlasování v Parlamentu.

Na projektu se taktéž můžete podílet i Vy, občané. Je to velmi jednoduché, více informací a nabízené možnosti spolupráce najdete zde. Pokud se Vám projekt líbí, můžete navšívit Facebook Rekonstrukce státu.

Nyní se podívejme na to nejdůležitější, na 9 RESTů, které je potřeba prosadit:

1/ Průhledné financování politických stran a volebních kampaní, konkrétně

  • Transparentní účty na veškeré účetnictví,
  • Veškeré finanční transakce nad 10 000 korun pouze bezhotovostně,
  • Vykazování všech nepeněžních darů ve výroční finanční zprávě s uvedením obvyklé ceny,
  • Výroční a finanční zprávy v elektronické podobě online,
  • Auditování stranických firem podle pravidel, která dopadají na politické strany,
  • Samostatný transparentní účet pro příjmy a výdaje spojené s předvolební kampaní a zveřejnění samostatného vyúčtování výdajů na kampaň,
  • Povinné označení veškeré předvolební inzerce logem/jménem zadavatele,
  • Rotace auditorů (maximálně 3 roky po sobě),
  • Kontrola stran zastoupených v Poslanecké sněmovně dvěma nezávislými auditory,
  • Efektivní sankce a osobní zodpovědnost za hospodaření strany.

2/ Elektronická majetková přiznání ke dni nástupu do funkce, konkrétně

  • Povinnost vyplnit majetková přiznání elektronicky,
  • Povinnost vyplnit majetková přiznání ke dni nástupu do funkce,
  • Povinnost reportovat a doložit v majetkovém přiznání, v jakých obchodních společnostech vlastní podíly (včetně dokladů o jednotlivých transakcích a smluvních stranách).

3/ Smlouvy uzavřené státem veřejně na internetu, konkrétně

  • Účinnost všech smluv, které bude uzavírat stát, územní samosprávný celek a další veřejné instituce (např. státní podniky či obchodní společnosti ovládané státem) podmíněná jejich zveřejněním na internetu,
  •  Zřízení centrálního registru smluv, který bude přístupný veřejnosti a bude obsahovat texty smluv a metadata ve strojově zpracovatelném formátu, s výjimkou informací chráněných zákonem č. 106/1999 Sb. a zákonem č. 137/2006 Sb. (např. osobní údaje, obchodní tajemství).

4/ Zrušení anonymních akcií

5/ Odborné nominace do dozorčích rad, konkrétně

  • Alespoň jednu třetinu členů dozorčí rady tvoří nezávislí experti,
  • Příslušné ministerstvo definuje a zveřejní požadavky na odbornost, bezúhonnost, kapacity a střet zájmů pro osoby nominované za stát do dozorčí rady dané firmy,
  • Návrhy kandidátů podává nominační komise složená minimálně z jedné třetiny z nezávislých expertů; ministr rozhoduje na základě těchto návrhů. Návrhy i rozhodnutí obsahují písemná odůvodnění s ohledem na definované požadavky a jsou veřejné.

6/ Odpolitizování státní správy, konkrétně taková podoba zákona o úřednících, která

  • Zajistí pro úředníky jasná práva a povinnosti, nezbytné pro zefektivnění výkonu státní správy, včetně dostatečné ochrany před politickými tlaky,
  • Zavede transparentní personální politiku, včetně povinných konkurzů na přijetí do státní správy a na obsazování vedoucích pozic a včetně zavedení kariérního řádu,
  • Zavede transparentní jednotný systém odměňování bez možnosti smluvních platů a s omezením nenárokové složky platu,
  • Oddělí a vymezí politické a úřednické (tj. apolitické) pozice, včetně vymezení jejich kompetencí,
  • Vytvoří jednotnou systemizaci úředníků, ve které budou mít status úředníka pracovníci, kteří vykonávají agendy v oblastech personálních, koncepčních a v oblasti vynakládání veřejných prostředků a kteří rozhodují o právech a povinnostech,
  • Bude řešit podmínky přestupu odborně kvalitních pracovníků do působnosti nového zákona, s důrazem na absolvování úřednické zkoušky,
  • Zavede opatření ke zvýšení odpovědnosti úředníků za jejich rozhodování, resp. za správný úřední postup, a k důslednému vymáhání škody způsobené nezákonným postupem,
  • Vymezí jasnou a dostatečnou ochranu „whistleblowerům“ – úředníkům, kteří upozorní na protiprávní nebo nehospodárné jednání, a to minimálně taxativním výčtem důvodů, pro něž je možné takového úředníka propustit,
  • Zajistí struktury a mechanismy pro jednotný výklad a aplikaci tohoto zákona.

7/ Státní zastupitelství bez politických zásahů do vyšetřování, konkrétně

  • Spolurozhodování dvou ústavních orgánů při jmenování nejvyššího státního zástupce (princip dvojí kontroly),
  • Jmenování na pevně stanovené funkční období bez možnosti opakování funkce,
  • Odvolání v průběhu funkčního období může být jen na základě kárného řízení a z důvodů stanovených zákonem,
  • Nepolitické jmenování vedoucího úřadu – vedoucí úřadu bude jmenován nejvyšším státním zástupcem na základě výsledků výběrového řízení,
  • Povinnost výběrových řízení pro ostatní členy úřadu,
  • Časově omezený mandát ředitele úřadu bez možnosti opakování,
  • Úřad podléhá kontrole nejvyššího státního zástupce,
  • Pokyny může řediteli úřadu dávat pouze nejvyšší státní zástupce, a to pouze písemně s odůvodněním pokynu. Ani nejvyšší státní zástupce nesmí řediteli úřadu dávat negativní pokyny

8/ Průhledný legislativní proces, konkrétně

  • Výbory Poslanecké sněmovny a Senátu zveřejňují zápisy z jednání, ze kterých je zřejmé, kdo je předkladatelem každého pozměňovacího návrhu a průběh diskuze o návrhu včetně jmenného hlasování,
  • Otevření elektronické knihovny připravované legislativy (EKLEPU) veřejnosti,
  • Prodloužení lhůty mezi druhým a třetím čtením alespoň na dva týdny tak, aby třetí čtení návrhu zákona proběhlo na jiné schůzi než druhé čtení, ve kterém jsou pozměňovací návrhy vznášeny.

9/ Rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ na

  • Hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a s příjmy a výdaji jejich rozpočtů, a to z hlediska souladu se zákony,
  • Hospodaření s majetkem právnických osob, v nichž má Česká republika nebo územní samosprávný celek alespoň 50% majetkovou účast,
  • Hospodaření s majetkem dalších právnických osob veřejnoprávní povahy jako jsou zdravotní pojišťovny, veřejné výzkumné instituce, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných celků, Regionální rady regionů soudržnosti, Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář, veřejné vysoké školy a Česká národní banka.

KohoVolit.eu. Podpořeno fondem Otakara Motejla.

Libí se Vám naše články? Můžete je pravidelně dostávat na Facebooku.

Pozor, právě probíhá Rekonstrukce státu!

O co jde? Rekonstrukce státu je protikorupční projekt zástupců odborníků, politiků a byznysu. Jeho cílem se prosadit devět protikorupčních zákonů, které udělají z kleptokracie demokracii. Více se dozvíte zde.

Dále čtěte:

Poslední rozhovor s prezidentem Václavem Klausem

Nevládní organizace umí napsat zákon lépe než Ministerstvo financí

Jak reaguje na dotazy občanů poslankyně ODS Lenka Kohoutová?

Autor: D K | úterý 12.3.2013 17:11 | karma článku: 15,23 | přečteno: 634x